8 dalykai, kurių startuperiai gali pasimokyti iš Eurovizijos 0
2013-05-08
Keistas pavadinimas, ar ne? Iš pirmo žvilgsnio – kuo susijęs verslas ir popsiškas dainavimo konkursas? Bet paraleles pravesti tikrai galima – skaitykite žemiau ir viską suprasite.
1. Vartotojai dažnai būna neprognozuojami
Jei atsimenate, anksčiau prieš keliolika metų egzistavo toks kaip “Eurovizijos formatas” – iki nukritimo pažįstamas skandinaviškas arba graikiškas popsas, kuris dažniausiai laimėdavo. Pastaruoju metu gi gali laimėti ar patekti į TOP3 beveik bet kokio stiliaus daina, pakanka prisiminti Lordi su “Hard rock hallelujah”.
Štai šitie “monstrai” nugalėjo Eurovizijoje 2006 metais. Foto: VirginMedia
Verslo aplinkoje panašiai – kol produktas nepasirodo rinkoje, labai sunku prognozuoti jo sėkmę. Iš dalies todėl, kad yra gausybė faktorių – kaip pasiseks reklama, kaip pasirodys konkurentai, ar žmonės nepagailės pinigų produkto ar paslaugos pirkimui.
Išvada: nebūkite įsitikinę savo sėkme ar nesėkme, kol nepabandėte. Rinkos reakcija į produktą dažnai būna netikėta.
2. Eurovizijos dainos = pitchai prieš investuotojus
Dainininkai scenoje ne tik dainuoja – galima sakyti, jie pristato save ir savo dainą – idėją. Ir taip pat, kaip ir verslininkai turi ją “parduoti”. Sakote, kad ten nėra investuotojų? O kaipgi milijonai TV žiūrovų, balsuojančių už savo favoritus? Juk balsavimas mokamas – gerbėjai investuoja pinigus į dainininkų pergales.
Startuperiams dažnai reikia pristatinėti savo idėją, ją pitchinti, “pardavinėti “. Svarbiausi tokie pasirodymai lemia, ar kompanija gaus investicijų.
“TrackDuck” laimėjo “Login 2013 Startup Challenge” dėl Edmundo pitch’inimo. Foto: StartupLithuania.lt
Išvada: bent vienas žmogus jūsų komandoje turi mokėti pristatinėti. Tai kartais net svarbiau už patį produktą.
3. Būkite pasiruošę keisti strategiją
Eurovizijos dainos kelias iki finalo nebūna tolygus: nuo pirmo pasirodymo atrankose dainininkai gauna pastabų ir patarimų – keičia drabužius, šokėjų komandas, dainos aranžuotes ir kt.
Startupų pasaulyje tą atitinką dažnai vartojamas terminas “pivot”, kuris reiškia staigų posūkį projekto strategijoje, kartais net keičiantį pačią pagrindinę idėją.
Flickr prasidėjo kaip online žaidimas, ir tik vėliau tapo nuotraukų servisu. Šaltinis: Mashable
Išvada: sėkmingi verslai dažniausiai pakeliui keičia kryptį, būkite lankstūs.
4. Didelės piniginės investicijos nebūtinos
Prisiminkite tuos Eurovizijos pasirodymus su fejerverkais, spec.efektais ir nerealiomis dekoracijomis: ar tai padeda laimėti? Paprastas vaikinukas su gitara gali pakerėti žiūrovus ne ką prasčiau.
Daug kas galvoja, kad sėkmingam verslui pradėti reikia investicijų. Yra sričių, kur tai tiesa, bet daugumoje atvejų pati pradžia kainuoja daugiau laiko ir pastangų nei pinigų.
Ukraina 2012 atsivežė ekranus su hologramomis ir projekcijomis. Rezultatas – 25 vieta. Foto: TVTonight
Išvada: prieš kišdami pinigus į projektą, pamąstykite apie kitus variantus – pirmą produkto versiją išleiskite su minimaliomis sąnaudomis, o vėliau jau spręskite, ar tikrai verta investuoti didesnius pinigus.
5. Kartais smulkmenos lemia labai daug
Ar prisimenate, kas buvo pavaizduota ant Bilano marškinėlių, kai jis dainavo “Never let me go”? Jo numeris, už kurį žmonės ir turėjo balsuoti. Manote, tai neprisidėjo prie sėkmės?
Štai tas nr.10, už kurį daug žmonių balsavo. Foto: Tumblr
Verslo projektų atvejų taip pat yra daug smulkmenų, kurios gali tiek suteikti pranašumo, tiek ir atbaidyti klientą – tai dizaino suptilybės, naudojimosi patogumas, prekinio ženklo solidumas ir kt.
Išvada: apgalvokite, kokios smulkmenos gali būti svarbios ir suteikti jūsų produktui išskirtinumo.
6. Nepraleiskite progų papasakoti savo idėjos
Ar pamenate, kiek užsienio atlikėjų koncertuoja Lietuvoje, pasirodydami kaip kviestiniai svečiai su savo vienintele Eurovizijos daina? Taip jie reklamuoja tą dainą ir tuo pačiu save, net daromi ištisi turai po Europą.
Andrius Pojavis reklamuoja savo dainą visur – dalyvavo ir “Chorų Karuose”. Foto: LRT
Taip ir versle – kuo daugiau žmonių išgirs apie jūsų projektą, tuo daugiau iš jų galbūt taps klientais ar partneriais. Tai neturi būti atvira ir įkyri reklama, bet įdomiai papasakoti savo idėją visada atsiras progų.
Išvada: jei jus kviečia pakalbėti prieš auditoriją, raskite progą paminėti savo projektą ar gal net parengti kalbą būtent apie jį. Ir pasakokite apie jį visur – draugams, socialiniuose tinkluose, per renginius. Tegul pasaulis girdi.
7. Turėkite draugų
Yra senas ginčas apie tai, kad Eurovizijos konkursas politizuotas. Sovietų blokas balsuoja už Rusiją, Balkanai už Balkanus, Kipras už Graikiją ir Graikija už Kiprą. Kad ir kaip ten būtų, jeigu geri santykiai su kaimynais padeda laimėti, kodėl gi ne? Juk prievarta niekas neverčia balsuoti, žmonės tai daro savo noru.
Štai tiek balų 2012 metais Rusija surinko vien iš post-sovietinio bloko
Verslo atveju, visada apsimoka turėti draugų. Ypač įtakingų, kurie gali papasakoti apie jūsų projektą platesnei auditorijai. Tad būkite aktyvūs ir stenkitės susidraugauti su zmonėmis, nes niekada negalite žinoti, kada jie galės jums padėti.
Išvada: kurkite savo socialinį įvaizdį ir daug bendraukite, tokiu būdu susikursite draugų ir pažįstamų ratą, kuris vieną dieną labai pravers.
8. Būkite nuoširdūs ir naturalūs
Kas turi daugiau šansų laimėti Euroviziją? Išsipuošusi graikė su trumpu sijonu ar nuoširdumu paperkantis Rybakas? Šokinėjantis soliariuminis Kipro atstovas ar kuklutė vokietaitė Lena? Žiūrovai mėgsta natūralumą ir nuoširdumą.
Alexander Rybak pakerėjo žiūrovus savo nuoširdumu. Foto: TheThreeJacks
Versle yra kiek kitaip – kaip sakoma, visiems geras nebūsi ir visiems neįtiksi. Bet reikia stengtis būti savimi ir nesislėpti po dirbtina korporatyvine kauke, nes nenuoširdumą žmonės užuodžia iš tolo.
Išvada: kurkite verslą toje srityje, kuri jums patinka, tada akys natūraliai degs energija, ir bus daug lengviau parodyti žmonėms, kad jūsų projektas vertas dėmesio.
* * * * * *
Štai tiek panašumų tarp Eurovizijos konkurso ir verslo kūrimo pradžios. Ar sutinkate su tokiais prieštaringais palyginimais?