Startup Tribūna

Apie lietuviškus startuolius

Eksponentinio augimo paslaptys 2

by


2013-05-07

Vienas iš pageidavimų startupui – tai eksponentinis augimas. Du klausimai, kurie turėtų jus neraminti: kaip pasiekti eksponentinį augimą, bet ir tuo pačiu uždirbti pinigų? Į pirmą klausimą turbūt visi pagalvojote: elementaru, reikia duoti daiktą nemokamai. Tačiau ar galima padaryti kaip nors kitaip ir visgi gauti pajamų? Paanalizuokime.

Pradėkime nuo kiek toliau: kas apskritai yra eksponentinis augimas?

Kas yra eksponentinis augimas?

Štai citata iš Prizme.lt:

Dažniausiai mes įsivaizduojame tiesinį augimą. Tiesinis augimas yra toks, kai dydis kiekvieną kartą tuo pačiu metu padidėja vienoda suma. Jei kas mėnesį į taupyklę įdedame 10 litų, suma kas mėnesį dešimčia litų padidėja. Grafiškai šį augimą pažymėtume tiese. Eksponentinis augimas, priešingai, yra visiškai kitos prigimties, kadangi augantis dydis pats didėja. Pateiksime keletą pavyzdžių. Jei savo pinigus padėtume į banką su apibrėžta procentų norma, tai santaupos iš esmės didėtų greičiau nei taupyklėje. Esant 20 procentų normai, nuo 100 litų sumos gaunamas 20 litų pelnas, nuo 120 – 24 ir nuo 144 jau 28,8 lito – taigi procentai kyla. Brėžinyje eksponentinį augimą pateiktume vis statėjančia kreive.

Niekas aiškiau to neparodys už iliustraciją:

Eksponentinis augimas

Šaltinis: Drawing The Line: Why Startups Are ‘Sexy’ And Small Businesses ‘Meh’

Taigi, kai dabar suprantame, kas yra eksponentinis augimas, užduokime klausimą: ar galima tokį pasiekti apmokestinant savo produktus?

Eksponentinis augimas ir uždarbis

Žinau tik vieną kompaniją, kuri atitiktų eksponetinio augimo apibrėžimą ir plėšė didelius pinigus už savo produktus. Tai ne startupas. Tai Apple. Iš pradžių jie tai padarė su iPod, vėliau su iPhone, galiausiai visus nustebino su iPad. Kaip jiems tai pavyko?

Norėčiau atkreipti jūsų dėmesį į du dalykus.

Žmonės vertina daiktus

Apple pardavinėja tai, ką kiekvienas galime pačiupinėti – fizinius daiktus. Žmonės pirkdami daiktus yra pasiryžę mokėti beprotiškus pinigus. Tačiau, kai kalba pasisuka apie programinę įrangą, net vienas doleris pasidaro per didelė kaina – nesvarbu, ar tai svetainė, ar programėlė telefone, galbūt net žaidimas. Mes ilgai svarstome, ar verta mokėti dažnai net ir simbolinę pinigų sumą, palyginus su tuo, kiek išleidžiame fiziniams daiktas.

Prestižas svarbiau už bet kokius privalumus

Nuvykę į bet kokią konferenciją, ką pirmiausiai pastebėsite? Žmogų su iMac laptopu. Galbūt didžioji konferencijos lankytojų dalis turės IBM, Acer ar kitų firmų laptopus, tačiau tik iMac turi šviečiančius logotipus, todėl jie yra išskirtiniai, jie matosi iš toli.

Rinkoje buvo daugybė mp3 grotuvų, tačiau iPod buvo išskirtiniai – su baltomis ausinėmis. Eidami mieste galite sutikti daugybę žmonių su ausinėmis, tačiau iš karto pažinsite “saviaką”, hipsterį – jis turės tokias pats ausines kaip jūs. Tai skamba gana ironiškai, bet daugybė žmonių pirko ir tebeperka Apple produktus, norėdami būti išskirtiniai.

Tačiau ką gali suteikti daiktai, to negali padaryti programinė įranga. Net jeigu sukursite šauniausią programėlę telefonui, aplinkiniai niekaip nesužinos, jeigu jos turėtojas nepasigirs. Programinė įranga nesuteikia nei prestižo, nei statuso visuomenėje, tą gali padaryti tik daiktai.

Eksponentinio augimo paslaptis

Dažniausiai, kai kalbame apie startupus, tai turime omenyje programinės įrangos kūrėjus, kurie, deja, negali kopijuoti mano anksčiau minėtų dviejų Apple sėkmės priežasčių. Jie turi pasukti priešingu keliu.

Kokia yra programinės įrangos startupų eksponentinio augimo paslaptis? Jinai tokia paprasta, kad kai pasakysiu, tai klausite savęs: kaip aš pats to anksčiau nesugalvojau? Viskas elementariai paprasta – sistema turi būti tuo naudingesnė, kuo daugiau vartotojo draugų prisijungia. Tokiu atveju praktiškai nereikia nieko reklamuoti, vartotojai patys kviečia savo draugus, padarydami visą sunkų darbą už jus.

Pavyzdžiui, el.paštas: jeigu jį turėtų tik vienas žmogus, būtų net ne paštas, o užrašų knygutė. Jūs neturite ką veikti Facebook, jeigu jūsų draugai tuo socialiniu tinklu nesinaudoja. Praktiškai dabar kiekvienas projektas turintis eksponentinį augimą yra savotiškas socialinis tinklas.

Pavyzdys vaizduoja Instagram vartotojų augimą:

Instagram

Šaltinis: Instagram could hit 1bn photos by April, twice as fast as Flickr managed

Tačiau Instagram tuo pačiu atskleidžia graudžią tiesą – iš to uždirbti labai sunku.

Freemium modelis neveikia

Freemium – tai toks verslo modelis, kai dalis paslaugų yra nemokamos, o dalis yra mokamos. Šis verslo modelis labai puikiai veikia su nedideliais nišiniais projektais. Vartotojai, pabandę nemokamai ir pamatę naudą sau, sutinka papildomai mokėti, kad jis būtų dar naudingesnis.

Tačiau tai neveikia su eksponentiniu augimu. Vartotojai ateina dėl draugų ir jiems reikia tik tų pačių funkcijų, kurias naudoją jų draugai. O jeigu nesugebate įkalbėti pirmo žmogaus mokėti už jūsų paslaugas, tai tikrai neįtikinsite mokėti ir jo draugų.

Jeigu turite mokamas paslaugas, jos turi būti neįtikėtinai geros, kad vartotojas rekomenduotų jas savo draugams.

Kad ir kaip bežiūrėtum, mokestis už paslaugas yra eksponentinio augimo stabdis.

Tai kas lieka?

Geriausiai į tai atsako šiuo metu karščiausias Azijos startupas – KakaoTalk. Jie turi keturis pajamų šaltinius: reklama, virtualios prekės, e-komercija, žaidimai.

Programos vartotojai pasirenka firmas, kurios jiems patinka, ir negauna jokių pašalinių reklamų. Tai gerokai kitoks verslo modelis, nei mes įpratę – kai gauname daugybę reklamų, kurių daugelis mums visiškai neaktualios.

Virtualios prekės tai įvairios dovanos, emocijos – grubiai paveikslėliai, kažkuria prasme tai tarsi freemium modelio variantas. Virtualias prekes bandė pardavinėti ir Facebook, bet vėliau jų buvo atsisakyta. Nepasiteisino?

E-komercija – KakaoTalk leidžia pirkti ne tik virtualias, bet ir tikras dovanas savo draugams bei pristato jas nurodytu adresu.

Ketvirto pajamų šaltinio komentuoti negaliu, nes, rodos, žaidimai yra vartotojams nemokami.

Deja, daugelis interneto verslų nėra tokie išradingi ir stengiasi kuo daugiau apkrauti savo svetaines reklamomis, kurias mes vartotojai atkakliai ignoruojame.

Apibendrinimas

Kelias į eksponentinį augimą – vartotojo draugai. Jeigu jis nori savo draugus pakviesti naudotis jūsų programa, vadinasi jūs bent jau vieną dalį padarėte teisingai. Antroji dalis, uždirbti iš eksponentinio augimo, yra gerokai sudėtingesnė nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.


Comments

  1. Vakar ar užvakar skaičiau Why Brazil’s ShoeDazzle clone Shoes4you decided to close shop http://thenextweb.com/la/2013/05/05/why-brazils-shoedazzle-clone-shoes4you-decided-to-close-shop/ ir buvo paminėta mintis apie per greitą didėjimą, ir ši klaida priveda prie 74% startupų žlugimo. (Pastraipa “Learning lessons” 5 blokas) Jei teisingai supratau tektus, tai papildoma mintis apie augimo grėsmes :))

    • Gera mintis, užskaitau. Tuo pačiu beskaitydamas susimąsčiau, ar augimas visada yra gerai.
      Ir atsiminiau, kad į šį klausimą bandė atsakyti šis Coursera kursas, rekomenduoju: https://www.coursera.org/course/growtogreatness
      Tiesa, jis ne apie startup’us, bet kažkiek į temą. Pats paklausiau pirmuosius du berods skyrius, po to mečiau dėl laiko stokos, bet mintys ten tikrai geros.

  2. Your comment is awaiting moderation.

    Ne prenez pas 2 doses Г  la fois. https://achetercolchimax.online/colchimax-en-canada/