“Login startup fair 2013”: asmeniniai įspūdžiai 8
2013-04-21
Ką tik baigėsi Login 2013 konferencija, kurios viena iš dalių buvo “Startup fair” – lietuviškų (ir ne tik) startuolių mugė. Pats joje praleidau nemažai laiko ir papasakosiu savo nuomonę.
Smagu, kad tokie dalykai vyksta
Svarbiausia – noriu pasidžiaugti lietuviška startupų ekosistema, kuri organizuoja vis naujus renginius. Jose atsiskleidžia jauni energingi žmonės, bandantys sukurti verslą. Sekasi visiems skirtingai, bet judėjimas į priekį yra, ir kuo daugiau tokių renginių bus, tuo lietuvių jaunimo verslumas vystysis sparčiau.
Smagu buvo pamatyti per 20 startupų – kai kurie buvo man žinomi iš anksčiau, kai kurie nustebino idėjomis. Buvo ir tokių, kurie praktiškai nesulaukė dėmesio – nei mano asmeniškai, nei konferencijos svečių, nei investuotojų.
Bendras įspūdis – idėjos vis dar nelygu verslui
Pakalbėjus bent su dešimčia mugės dalyvių, susidarė keistas jausmas – ne visi žinojo, ko ten atėjo: nei tai investicijų pritraukti, nei tai savęs parodyti, nei tai naujų narių į komandą paieškoti. Ir kai bandydavau paklausti – na tai kaip jums sekasi, visi atsakydavo pradžioje “Labai gerai”, bet pasigilinus paaiškėdavo, kad pristatomas projektas arba net nestartavo, arba dar negeneruoja jokių pajamų. Arba net nėra aiškios vizijos, iš ko uždirbs.
Galbūt čia būtent tokios stadijos verslai ir dalyvavo, bet eilinį kartą nemaloniai nustebino per didelis optimizmas daugumoje komandų: “mes užkariausime pasaulį, mes geriausi, tik mums dar reikia šiek tiek to ir ano, ir be abejo pinigų”.
Iš kitos pusės: pačios idėjos, po kuriomis slėpėsi verslai, yra tikrai neblogos ir perspektyvios – buvo bent keletas projektų, kurių klientu ar vartotoju būčiau ir pats. Bet čia ir išlenda sena gera tiesa – pati idėja nieko nekainuoja ir jos neparduosi: nei investuotojams, nei vartotojams.
Žmonės nori pačiupinėti kažką jau veikiančio, kur idealiu atveju jau būtų kažkoks community. O investuotojai nori pamatyti komandą, kuri jau įdėjo savo brangaus laiko ir paruošė pirmąją versiją bei turi aiškų tikslą, kaip tą tobulinti toliau. Ir šiuos “reikalavimus” išpildyti sekėsi toli gražu ne visiems.
Apie tuos, kurie “užkabino”
Pačioje mugėje buvau priėjęs ne prie visų stendų, bet trumpai (ne eilės tvarka) papasakosiu apie tuos, apie kuriuos turiu ką pasakyti: arba iš pokalbio su atstovais, arba iš jų pitch’o scenoje, arba iš investuotojų replikų.
* * * * *
Smash / LoveTennis
Teniso kortų rezervavimo sistema
Pats esu kartą žaidęs tenisą. Žinau tą galvos skausmą Lietuvoje: surasti laisvą aikštelę žaidimui norimu laiku yra tikrai skausminga. Jau nekalbant apie tai, kad kai kurie kortai yra nežinomi, o žaidėjai nežino, kur ir kaip jų ieškoti. Tad poreikis tokiai sistemai iš vartotojų pusės kaip ir būtų.
BET: paleisti sistemą jie planuoja tik vasarą (nors sezonas prasideda jau dabar, tai jie gali ir pavėluoti į rinką, nes kortai visai vasarai jau bus rezervuoti). Kitas dalykas – jie turi bendradarbiauti su tų kortų savininkais ir įtikinti juos, kad jiems tai naudinga. Abejoju, kad bus atgalinis ryšys, ypač kai kortai yra perpildyti, ir jų savininkai nejaučia poreikio dar kažkokiai centralizuotai sistemai.
Kitas dalykas – uždarbio mastai. Lietuvos teniso rinka yra tokia maža, kad iš jos pajamų sugeneruoti yra tikra utopija. Taip, kūrėjai sako, kad tik testuoja čia, o po to keliaus po pasaulį, bet kažkaip abejoju, kad tai sėkminga strategija. Nes Lietuvoje patyrus fiasko finansine prasme, tiesiog nebus iš ko žygiuoti toliau.
* * * * *
DevMotion
Kinect paremtas žaidimas, skirtas medicinai
Idėja gal ir nebloga – Kinect žaidimo pagrindu fiksuoti žmogaus judėjimo sutrikimus ir perduoti tą informaciją gydytojui. Kaip supratau, produkto pagrindas jau veikia.
BET: per finalinį pristatymą (taip, jie pateko į TOP 4) vienas iš investuotojų labai taikliai pasakė pastabą. Sako – žmogau, tau reikia pristatyti ne mums, o klinikoms. Jūs ne IT verslas, o konsultacijų verlas – tad sėskite į mašiną ir važiuokite į artimiausią kliniką. Taip ir pasakė. Ir bendrai – pristatymas buvo gan silpnas, jei nepasakyti nuobodus. Idėjos visiškai nepardavė, net jei ir turi gerą produktą.
* * * * *
KurGyvenu.lt
Nekilnojamo turto ir aplinkos informacija
Idėja, kurios raidą seku jau beveik nuo pradžių – apie šį projektą teko skaityti ir “BZN Start” žurnale, ir dar kažkur kitur spaudoje, ir pats bandžiau naudotis jų duomenų baze, ieškodamas namo Vilniaus rajone. Viskas gražu ir veikia, pati idėja man labai patinka.
Kitas dalykas – verslo modelis. Nežinau, ar jie iš savo projekto uždirba. Jeigu ne – tai kodėl. Jeigu taip – tai ką jie tada veikė “Startup Fair” renginyje? Bet kuriuo atveju, projektą vertinu labai teigiamai, ir būtų gaila, jeigu jis būtų dar vienas iš tokių, kur iš idėjos tiesiog nesugebėta padaryti verslo.
* * * * *
BliuBliu
Kalbų mokymasis protingu būdu
Šį startup’ą pradėjau sekti nuo pirmųjų Claudio pitch’ų lietuviškuose renginiuose – HubCamp, StartupWeekend, dar kažkur – jau nepamenu. Pati idėja yra labai nebloga, ir net kažkiek panaši į mano 100balu.lt projektą, tik kiek kitu kampu.
Problema čia, mano galva, yra realizacija. Pats “for fun” bandžiau pasimokyti ispanų kalbą per jų sistemą, ir nepavyko – jų medžiagos parinkimas neatitiko mano poreikių, ir plius jie siūlo paslaugą ne pradedantiesiems, o jau pažengusiems. Galvojau – gal čia tik mano įspūdžiai, bet Login 2013 dalyviai už šį projektą atidavė mažai balsų, taip pat jie nepateko ir į Pitch Challenge finalinį ketvertą.
* * * * *
DirtRally
Ralio komandos valdymo simuliavimo žaidimas
Apie šį projektą buvau skaitęs anksčiau, o parodoje gyvai susipažinau su kūrėju Giedriumi, su kuriuo, pasirodo, buvome pažįstami Twitter tinkle. Pats žaidimo realizavimas man patinka – simuliacijos varikliukas, minimalistinis dizainas, konkreti niša.
Pagrindinė problema – kad Giedrius kuria viską pats vienas laisvalaikiu. Kitas dalykas – jis yra programuotojas, o kartu dar ir daryti marketingą bei vystyti projekto viziją jam sekasi sunkiau. Kita vertus, gal ir pats projektas yra toks nišinis, kad potencialios auditorijos bei pinigų čia nedaug.
* * * * *
StartKarma
Socialinis projektas startup’ų ekosistemai Lietuvoje ir Rytų Europoje
Apie šią iniciatyvą pirmą kartą išgirdau iš Edmundo lūpų per HubCamp renginį, ir tuo metu nesupratau nieko konkretaus. Vėliau paaiškėjo, kad jie buria bendruomenę jaunų profesionalų, kurie norėtų pasimokyti, kaip kurti startup’us, prieš eidami į kokį nors akseleratorių.
Iniciatyva įdomi ir nesiekianti pelno, tad nuo to laimės visa Lietuvos startup-ekosistema. Bet viskas priklausys nuo realizacijos – kol kas projektas dar nepaleistas, tad viską parodys ateitis.
* * * * *
TransferGo
Tarptautiniai pinigų pervedimai daug pigiau nei per bankus
Šaunus projektas, apie kurį detaliau sužinojau iš “BZN Start” žurnalo, o parodoje jie pristatė savo gražią viziją, tarptautinį potencialą ir operatyvų darbą: Login 2013 metu jie paskelbė, kad plečia savo veiklą į Vokietiją ir Austriją.
Kadangi pats planuoju nuo šios vasaros kurį laiką pagyventi Londone, tai stebėsiu jų progresą ir gal pats pasinaudosiu jų paslaugomis. Pitch Challenge konkurse jie užėmė garbingą antrą vietą, o tai jau nemažas laimėjimas. Įspūdį paliko ir jų originaliai pateiktas stendas ir komandos aprangos stilius.
* * * * *
Dragdis
Paprastas būdas saugoti informaciją iš interneto
Startup’as, apie kurį buvo daugiausiai kalbėta, ir kuris surinko daugiausiai lankytojų balsų, aplenkęs artimiausius konkurentus 4-5 kartus. Apie šiuos lietuvius startuolius jau rašė dauguma Lietuvos naujienų portalų ir netgi TheNextWeb. Paprasta paveiksliukų, video, nuorodų ir teksto saugojimo drag’n’drop principu idėja kaipmat surinko tūkstantinę gerbėjų armiją. Šiuo metu jie yra uždaros “beta” versijos stadijoje, ir jau turi apie 8000 vartotojų.
Viskas būtų gražu, ir visi prognozavo būtent jiems pergalę “Startup Pitch” konkurso finale. O bet tačiau: deja, Domui nepavyko savo projekto pristatyti deramai užsienio investoriams. Tiksliau, pristatymas buvo geras, bet kai prasidėjo klausimų-atsakymų dalis, tada projekto kūrėjas nesugebėjo deramai atsakyti į tris labai svarbius klausimus:
- Kur jūs leisite tuos 500 000 dolerių, kurių prašote? (Domo atsakymas buvo – “to make Dragdis more awesome”)
- Jūsų sistema sukuriama dviejų programuotojų per mėnesį. Jeigu tą patį daryti sugalvotų Google ir nemokamai? Ką tada darytumėte? (Domo atsakymas buvo – “that’s not gonna happen”)
- Planuojate dirbti pagal “freemium” modelį – bet jis nepavyko panašiems startup’ams: Instagram, Twitter, Pinterest. Ar turite planą B? (Domo atsakymas buvo labai abstraktus ir matėsi, kad konkretaus plano B jie dar neapmąstę)
* * * * *
TrackDuck
Paprastas būdas keistis vizualia informacija tarp užsakovo ir dizainerio/programuotojo
Kiek žinau, šio projekto idėja gimė Baltarusijoje per ten neseniai vykusį hackathon’ą, ir pradžioje nesupratau, ko jie lenda į jau visiškai užpildytą projektų valdymo įrankių nišą. Asana, Basecamp, Jira – čia tik keletas labai stiprių konkurentų, kuo jie kitokie? Per “Login 2013” būtent tai ir buvo parodyta. Jie sprendžia visiškai konkrečią problemą: jeigu man kaip užsakovui reikia nusiųsti programuotojui kažkokį paveiksliuką su vaizdu iš puslapio, tai dažniausiai daroma su Print Screen -> Paint -> Paste -> Save as -> Email/Skype. Jie bandys sutrumpinti procesą, kad galima būtų operatyviai keistis tokia informacija ir greitai gauti atgalinį ryšį.
Svarbiausias dalykas – būtent šis startup’as laimėjo “Pitch Challenge”, palikęs už nugaros TransferGo, Dragdis ir DevMotion. Bet ne dėl idėjos, ir net ne dėl jos realizacijos – o dėl jau minėto čia Edmundo pristatymo. Jis savo juokeliais ir laisvu bendravimu su investuotojais papirko ne tik juos, bet ir publiką. Ir, kas svarbiausia, sugebėjo atsakyti deramai į komisijos klausimus – matėsi, kad buvo pasiruošęs konkretiems klausimams: kuo skiriatės nuo Jira ar Basecamp, kas jūsų didžiausias konkurentas (Edmundas atsakė “Microsoft Paint”), kam panaudosite pinigus ir t.t. Taigi, darant verslą, LABAI daug priklauso nuo idėjos pristatymo: nesvarbu kam – investuotojams, partneriams, vartotojams ar savo mamai.
* * * * *
Štai tokie mano asmeniniai “Startup Fair” vertinimai. Pagrindinis iš ten išneštas dalykas – įspūdžiai iš bendravimo su įdomiais žmonėmis, naujos pažintys, konstruktyvios diskusijos ir akiračio praplėtimas. Nors pats su savo projektais nedalyvavau, bet vis tiek esu įkvėptas naujiems iššūkiams. Lauksime daugiau tokių renginių Lietuvoje!
Comments
Arnas 2013-04-21 at 17:36
“Jūsų sistema sukuriama dviejų programuotojų per mėnesį. Jeigu tą patį daryti sugalvotų Google ir nemokamai? Ką tada darytumėte? (Domo atsakymas buvo – “that’s not gonna happen”)” — tai kad čia kiek pamenu sakė kažką pan į “If they would do that, they’d probably just buy our company (because we would already have lots of users) and we’d work together with them.”
Povilas Korop 2013-04-21 at 19:27
Taip, bet net ir tai skambėjo arogantiškai. Instagram kol nupirko jie jau turėjo jau milijonus vartotojų ir ten tikrai buvo ne trijų žmonių komanda. Jei jie planuoja tą patį lygį pasiekti su dabartine komanda, tai tikrai labai ambicingas tikslas, kol kas iš verslo pusės juos kritikuoja praktiškai visur.
“Login startup fair 2013″: asmeniniai įspūdžiai | Idėja. Prasmė. Vizija. Lietuvai 2013-04-22 at 11:34
[…] DAUGIAU…. […]
Vilius 2013-04-22 at 23:19
Gera startupu apžvalga, aš irgi buvau ir susidariau panašų įvaizdį.
JJ 2013-04-24 at 00:28
Nors kartą normali, kritiška nuomonė apie LT startupus, o ne tik liaupsės, kokie visi šaunūs, kokie visi unikalūs, kokie visi cool, kaip nerealiai pitchina, blablabla. Aš pats interneto versle esu 11 metų, pradėjau 16os, gūdžiais 2002. Ir kad ir ką dariau, visada pirma mintis yra kaip iš to uždirbsiu pinigus. Tų idėjų visada nemažai kyla, bet apmastai ir nusprendi, kad neverta, nes vis tiek nebus iš to pelno.
Aš iki šiol esu apšalęs, kaip toks PriceOn gavo investicijų. Lygiai ta pati situacija, kaip ir su Dragdis. Lyg ir naudingas, lyg ir visai fainas produktas, bet potencialo generuoti kažkokį pelną praktiškai nulis. Dragdis, jei visgi taptų labai papuliarus, galėtų bent jau būti nupirktas Googlo ar dar ko nors (vien dėl vartotojų DB)…
Povilas Korop 2013-04-24 at 07:50
Aha, mane irgi kartais vemti verčia tie uber-pozityvūs straipsniai, kad ir vakar dienos palygink: http://www.startuplithuania.lt/en/newsstartup-fair-rocked-in-vilnius
O dėl startupų ir investicijų, tai kiek teko stebėti, tai investicijas gauna ne dėl gero produkto, o dėl mokėjimo pakalbėt/pristatyt, dėl ryšių, dėl komandos narių charizmos ir tikėjimo idėja. Bet investicijų gavimas nereiškia pergalę, tokie dažnai greitai užsilenkia. Tie, kurie turi tikrai gerus produktus, investicijų beveik neieško. Arba randa jų tyliai, be jokių startup-renginių.
JJ 2013-04-24 at 10:58
Na jo, bet tuomet aš nesuprantu tų investuojančių. Juk jų galutinis tikslas turėtų vis tiek būti pelnas. Ar tuose renginiuose visi tokie labai labdaringų tikslų vedami renkasi? :)) Aš suprantu, gali duoti kokius 10-50K, lyg pirktum labai brangų loterijos bilietą (o gal visgi pasiseks). Bet kai įdeda septynženkles sumas į produktą be potencialo generuoti pelną, tai man žiauriai keista.
Arūnas 2013-04-29 at 17:52
„Exit’ai“ būna dviejų rūšių – pardavimo ir IPO. IPO keliu nueina gal kokie 2% _sėkmingų_ startup’ų. Visi kiti būna nupirkti. Ir nebūtinai dėl pelningumo/pajamų. Dažnai būva vadinami acqu-hire, kai firma nuperkama vien dėl joje dirbančių žmonių, uždaroma, o žmonės nukreipiami į kitas veiklas. Kitas nuperka dėl technologijos, kurią didelė įmonė vėliau integruoja į savo produktus kaip ‘feature’. Kartais patrauklus būna ir tiesiog “akių” (vartotojų) skaičius, kuriam galima rodyti reklamas, siūlyti kitus savo produktus ir pan. Grynai buhalteriškai Instagram pirkimas buvo visiška beprotybė, nes Instagram praktiškai neturėjo pajamų – tik diiiidelį būrį vartotojų ir gerai sukaltą mobile-apps’ą.